Firmafest | Underholdning, ideer, tema og planlegging
Arrangere firmafest?
Firmafester er en flott måte å samle ansatte og styrke bedriftskulturen. Som et sosialt avbrekk og en anledning til å bli kjent utenfor kontoret er firmafester viktigere for selskapet enn du skulle tro.
Enten du er CEO, mellomleder eller ansatt: Firmafester er en investering i den viktigste ressursen du har: De ansatte.
Å delta på firmafester er som oftest alltid gøy. Å planlegge en derimot?
Det er mye å tenke på. Underholdning, tema, aktiviteter, leker, konferansier, musikk, budsjett … Her har du noen tips og ideer for å arrangere firmafest.
Start planleggingen tidlig
Ved å være ute i god tid, slipper du høye skuldre og unødvendige overraskelser. Vi har vel alle opplevd å måtte gjøre ting i siste liten? Det er ikke bare med på å skape stress, men det kan også føre til unødvendige kostnader eller for liten tid til å finne et alternativ til det du tenkte.
Start minimum 6 måneder i forveien, kanskje 12 hvis du planlegger et stort event.
Å planlegge en firmafest følger med venting på svar, avklaring fra andre og godkjennelse fra ledelsen. Kom i gang med planleggingen så tidlig så mulig. Desto større arrangementet er og jo flere ansatte du har, jo tidligere bør du starte.
Lag lister
Enten du planlegger alene, med et stort team eller sammen med kontorets egen «Party Planning Committee», er det viktig å få god oversikt over alt som skal bli gjort.
Lag lister for bryte ned prosessen til håndterbare oppgaver. Lister hjelper deg også å holde styr på deadlines, hvor mye du allerede har gjort og hvor som gjenstår å gjøre.
Del oppgavene inn etter hvor mye de haster.
Sett et budsjett
Først og fremst må du sette et budsjett. Å finne ut hvor mye penger du har så tidlig som mulig er Alfa og Omega. Hvis du ikke har en budsjettramme, blir det fort vanskelig å vite hvor mye du kan bruke.
Med hjelp fra et eventbyrå kan du finne den rette balansen mellom pris og kvalitet og sørge for at festen blir en suksess. Vi hjelper deg med å sette opp et budsjett som passer til dine ønsker og behov.
PS: Hvis du vet at de på regnskap kan være vanskelig å ha med å gjøre, har vi et lite tips til deg: Arbeidsgiver har i mange tilfeller fradragsrett for kostnader til velferdstiltak 😉
Fordel budsjettet
En av de største utfordringene når man planlegger et event på egenhånd, er å holde seg til budsjettet.
Bestem deg for hvordan du skal fordele budsjettet. Få en helhetlig oversikt på hva ting koster. Et godt råd er å veie vektskålen etter hva som er viktigst for din bedrift, kulturen og forventningene til kollegene dine.
Apropos forventninger: Hør med kolleger og få feedback fra tidligere firmafester før du planlegger for mye. Dette vil gi deg en idé om hva kollegene forventer, og hvordan du kan lage en bedre fest enn sist.
Sett datoen
Med mange ansatte er det nesten umulig å få en dato som passer for alle. Lag en avstemning for å få en indikasjon på når det passer for flest mulig.
En rask og enkel måte å sette datoen på er å lage en poll, eller en avstemning, i Outlook. Skriv inn 2-3 ulike datoer og send. Husk å sette en deadline på svaret slik at du ikke sitter og venter i all evighet.
Send ut invitasjonen tidlig
Send ut invitasjonen så tidlig som mulig! Folk har gjerne planer langt frem i tid. Husk å sette en svarfrist.
Tema for firmafest
Fra 80-tallsfester til konsepter utviklet i tråd med bedriftens egne verdier. Som eventbyrå har vi sett mange varianter av dette. Uavhengig av hva du går for, er det viktig at det er gjennomtenkt og helhetlig. Sørg for å ha en rød tråd fra fargevalg, invitasjoner og dekorasjoner til bedriften du jobber i.
For ladeselskapet Mer lagde vi konseptet og temaet «Meroes». Mer ønsket å rette fokus på de ansatte, bygge bedriftskultur og bli kjent. Med et tydelig og engasjerende tema på plass håndterte vi alt konseptutvikling til detaljer, dekorasjoner, mat og drikke, underholdning og musikk.
NPG var utrolig serviceminded, gode til å følge opp og ikke minst en trygg og erfaren støttespiller for vårt event!
Takk for alt dere har bidratt med av både kunnskap og erfaring under disse tre dagene. Å si at vi er fornøyde, ville vært en underdrivelse – for dette har vært top notch service hele veien.
Monique Berntsen
Aktiviteter og leker
Legg energien på aktivitetene
Forslag til aktiviteter for firmafesten er karaoke, rebus, quiz og selskapsleker.
Ønsker du å krydre firmafesten litt mer enn som så må du bare ringe for å få råd. Vi bistår med å sette opp aktiviteter og innhold som engasjerer – I tråd med bedriften, budsjettet, antall deltakere eller alt kombinert.
Ett eksempel er Volue Gathering. Etter flere oppkjøp de siste årene ønsket de en firmafest hvor de forente selskapet rundt de nye verdiene sine. I tråd med dette satte vi opp aktiviteter og leker som passet: Her satte vi opp trehytter med ulike oppgaver i hver hytte. De ansatte bryne seg på gruppeoppgaver hvor de måtte bruke kunnskap fra arbeidshverdagen for å løse oppgavene på en kreativ og nyttig måte.
Tilbakemeldingene på aktivitetene, som var i tråd med firmaets mål og verdier, var utelukkende positive.
Musikk og underholdning for firmafesten
Musikk og underholdning er som salt og pepper på maten – uten kan det fort bli litt smakløst og kjedelig.
Det kan være en utfordring å finne en konferansier som har personligheten, sjarmen og erfaringen som trengs for å lede en vellykket firmafest. Eventbyrået og en god konferansier skal holde gjestene engasjert og sørge for at programmet flyter på en god måte. En musiker eller DJ skal sørge for at dansegulvet blir fullt.
Vi sørger for at du trygt kan du trygt lene deg tilbake og nyte kvelden, vel vite at alt vil bli tatt hånd om på en profesjonell måte, slik at du kan nyte kvelden uten å bekymre deg for detaljene.
Trenger du hjelp fra et profesjonelt byrå?
La oss håndtere planleggingen og gjennomføringen for deg. Ta kontakt med oss på npg@npg.no eller ring 23 23 41 00
Skal vi ta en prat?
NPG Kontaktskjema (NO)
Grunnleggende kontaktskjema
Vi vil gjerne høre fra deg!
- Norwegian Promotion Group AS
- Bygdøy allé 23, 0262 Oslo
- Telefon: 23 23 41 00
- E-post: npg@npg.no