8 messetips du ikke vil gå glipp av

8 messetips du ikke vil gå glipp av

Her får du 8 messetips for å lykkes på messe. Bli synlig og få mest ut av messedeltakelsen.

1 – Sett mål for messedeltakelsen

Begynn med å definere målene dine for messen. Mål for messen kan være merkevarebygging, leads, nettverking, produktlansering eller holde et øye med konkurrenter. Etter at KPI’ene er definert, kan du gå videre med standdesign og budskap. Ved å ha klare mål for messedeltakelsen kan du utnytte tiden før, under og etter arrangementet. Konsept, design av stand og messeaktiviteter; klare mål spisser budskapet ditt og gjør at du får mer ut av messedeltakelsen.

2 – Stand design 

I designfasen er det viktig å sørge for at merkevaren er konsistent på tvers av alle elementer på messestanden, inkludert profilering, materiell og aktiviteter. En messestand skal være designet i henhold til bedriftens visuelle identitet, være iøynefallende, innbydende og godt synlig i messehallen.

En gjennomtenkt og helhetlig utstilling bidrar til å styrke merkevareopplevelsen. Når de besøkende enkelt oppfatter budskapet, bedriften og hva standen byr på er det enklere å nå målene du har satt deg. Ved å ha et gjennomtenkt design lykkes du med å skape oppmerksomhet, og med en innbydende og åpen stand genererer du mer trafikk til standen. Enten du planlegger for en liten eller stor utstilling står vi klar for å hjelpe deg.

Green Producers Club
Nortura PROFF på UMAMI Arena (tidligere SMAK messe)

3 – Bærekraft

Ta bærekraftige valg i prosessen med å lage en messestand. Materialer kan gjenbrukes og du kan ta grønnere valg når det gjelder innkjøp, transport og gjenbruk som reduserer fotavtrykket.

4 – Inviter kundene til messen

Et messetips er å bygge opp forventningene og inviter kundene dine til messen. Gi en teaser av hva som kan forventes på standen enten det gjelder lanseringer, aktiviteter og innhold som skaper engasjement. Inviter til kundemøter på standen, del ut gratis billetter til messen, informer om deres deltakelse på messen i sosiale medier, nyhetsbrev og nettsiden. Du kan også opprette et eget event på Facebook hvor du jevnlig publiserer innhold. Ved målrettet annonsering når du lettere målgruppene.

5 – Messeaktiviteter

Et viktig messetips er å engasjere de besøkende ved å ha aktiviteter på messen. Du har mange måter å skille deg ut på. En aktivitet på standen er alltid noe som engasjerer. Ved å gjøre noe aktivt på standen har kundene en «reason to stay», noe som gir deg mer tid med målgruppen. Aktiviteter kan være alt fra fra pop-up restauranter med servering av mat og drikke, giveaways, VR-gaming, en fotobar eller konkurranser som genererer leads.

God planlegging av innhold og aktiviteter er essensielt for å lykkes på messe. Våre prosjektledere sørger for at hele prosessen fra planlegging til gjennomføring går som smurt.

Messeaktiviteter | Isklar med VR spill på sin stand under SMAK messen.
Engasjer besøkende på messestanden

6 – Vær synlig i digitale kanaler

Et viktig messetips er synlighet i digitale kanaler. Sosiale medier er egnede kanaler for å skape engasjement, øke synligheten og nå ut til målgruppen. Ved målrettet markedsføring blir det enklere å nå ut til målgrupper og for å øke rekkevidden av messedeltakelsen. Visuelle effekter engasjerer mottakerne og har en lang livssyklus i og med at de kan benyttes før, under og etter messen.

Før messen:

Promoter messedeltakelsen i forkant gjennom utsendelse av nyhetsbrev og innlegg i sosiale medier. Bygg opp forventninger til hva de besøkende får oppleve når de kommer på standen. Markedsfør aktiviteter og del ut gratis billetter slik at det er enkelt for målgruppen å komme på messen.

Under messen:

Øk rekkevidden av messedeltakelsen, engasjer også de som ikke deltar på messen. Lag innhold som er visuelt og enkelt å ta til seg. Legg til rette for innholdsproduksjon og deling av innhold.

Øk firmaets tilstedeværelse på sosiale medier og synlighet gjennom å tilby en engasjerende interaktiv aktivitet. Konkurranse som kan deles i sosiale medier f.eks en «photoboot» hvor deltakerne enkelt kan dele bildet i sosiale medier med relevante hashtags.

Etter messen:

Forleng effekten av messen med visuell kommunikasjon i f.eks sosiale medier. Visuell kommunikasjon gir en synergieffekt fordi den vises på messestanden i tillegg til å være et viktig verktøy som man kan benytte i sin egen markedsføring.

7 – Event

Hva med å arrangere et event i forbindelse med messen? Det kan være en mindre kundemiddag, kveldsarrangement, konsert eller fagseminar. Felles for disse er at de bør innby til å bygge gode langsiktige relasjoner.

Arranger et kundeevent i forbindelse med messen

8 – Evaluer

Etter endt messedeltakelse er det tid for å evaluere effekten av investeringen. Oppnådde du KPI’ene? Hva fungerte bra, og hva kan forbedres? Hvor mange leads fikk dere, antall registreringer av nyhetsbrev, inngikk du noen avtaler, kom de inviterte til standen? Ved å evaluerer effekten av messedeltakelsen, kan du benytte innsikten til å forbedre strategien for fremtidige messer.

Synes du at artikkelen om messetips var nyttig? Ta gjerne en titt på relaterte artikler

Skal vi ta en prat?

NPG Kontaktskjema (NO)

Grunnleggende kontaktskjema

Ditt navn(Påkrevd)

Vi vil gjerne høre fra deg!