Hva er et event?
Hva er et event?
Et event er en planlagt begivenhet eller et stort arrangement hvor man samler sammen mennesker for å skape en spesiell opplevelse eller happening. Et event kan være alt fra et kickoff eller jubileum til et kundearrangement eller messe. Slike typer arrangement å skape positive opplevelser og minner som vil bli husket lenge etter at arrangementet er over.
Mens et arrangement «kun» er noe som skal arrangeres tar et event sikte på å vekke oppmerksomhet, begeistring og engasjement.
Hvorfor er eventer viktige for bedrifter?
Et event er en viktig del av markedsføringsstrategien til mange virksomheter.
Et event kan bidra til å øke brand awareness, eller merkekjennskapen som det heter på norsk, det kan forbedre kundeengasjementet og gi deg en unik mulighet til å skape en sterkere forbindelse mellom deg, selskapet og kundene. Et event kan også være en effektiv måte å lansere nye produkter eller tjenester på, eller feire milepæler, intern for ansatte eller bedriften, eller eksternt ut mot kunder.
Ulike typer eventer
Bedriftsarrangementer kommer i mange forskjellige former. Noen av de vanligste typene bedriftsarrangementer vi håndterer inkluderer:
- Kick-off
Disse arrangementene er utformet for å motivere og gi energi til ansatte, og kan inkludere teambuilding-aktiviteter, foredragsholdere og mer. - Jubileer
Enten det er et jubileum for firmaet, en ansatt eller et produkt, er disse eventene en fin måte å markere og feire en milepæl. - Lanseringer
Nye produktlanseringer, lanseringer av tjenester eller selskapslanseringer som fusjoner, sammenslåinger er supre muligheter for å vise seg eller sitt frem og å generere litt buzz. - Kurs og konferanse
Konferanser er en fin måte å samle ansatte, ledere, og for å holde avholde kurs, dele kunnskap og å bygge nettverk. Ledersamlinger skaper en møteplass hvor man har mulighet til å videreutvikle seg som leder, diskutere viktige saker, dele ideer og ta beslutninger. - Kongresser
Disse eventene er ideelle når det kommer til å samle større forsamlinger, særlig i faglig eller politisk hensikt. - Kundearrangement
Disse eventene er skreddersydd for å engasjere og bygge relasjoner med kunder. - Eventer i forbindelse med messer og utstillinger
Disse eventene er laget for å promotere og vise frem en bedrifts produkter og tjenester på messer og utstillinger, eller for å samles for noe sosialt i etterkant av en messe. - Sosiale eventer
Disse arrangementene er til for å skape en morsom og avslappet atmosfære der ansatte kan sosialisere og få kontakt med hverandre.
Hvordan planlegge et event?
Å planlegge et event kan være en omfattende prosess.
Det er viktig å vurdere flere faktorer som budsjett, målgruppe og formål. Det første trinnet i planleggingsprosessen er å vite formålet og ønsket resultat. Videre bør du Da må du definere målgruppen og finne passende lokaler. Det er også viktig å definere en tidsplan, et budsjett, og aktiviteter, og sørge for tilstrekkelig bemanning og ressurser.
Les også: Hvordan planlegge et event
Les også: Slik lager du et event på budsjett
Rollen til et eventybrå
Eventbyråer, slik som NPG Event, er ansvarlige for planlegging og gjennomføring av bedriftsarrangementer.
Eventbyrået samarbeider med kundene for å forstå deres mål og ønsker for arrangementet, og sørger deretter for at disse blir oppfylt. Avhengig av kundens behov og ønsker, håndterer eventbyråer alle aspekter av arrangementet, inkludert valg av sted, catering, underholdning og logistikk. Et eventbyrå håndterer også alle de praktiske detaljene som for eksempel booking og påmeldingssystem til faglig innhold og pynting av lokalet.
Hvordan markedsføre et event?
Markedsføring av et event kan være avgjørende for å tiltrekke seg publikum og sikre at arrangementet blir vellykket.
En effektiv markedsføringsstrategi kan inkludere bruk av ulike mediekanaler, som sosiale medier, trykte annonser, PR og direkte markedsføring. Det er også vesentlig å sikre at markedsføringen er rettet mot riktig målgruppe og at budskapet er tydelig og engasjerende.
Arrangere et event?
Har du et event i tankene? Klikk deg inn på NPG Event, så hjelper vi deg med å få det til!
Vil du vite mer om hvordan vår eventavdeling jobber? Ta kontakt, eller få mer innsikt ved å klikke her
Skal vi ta en prat?
NPG Kontaktskjema (NO)
Grunnleggende kontaktskjema
Vi vil gjerne høre fra deg!
- Norwegian Promotion Group AS
- Bygdøy allé 23, 0262 Oslo
- Telefon: 23 23 41 00
- E-post: npg@npg.no