Et bilde om innholdsmarkedsføring. Bildet viser hendene til en dame som skriver på en laptop. Over hendene ser man ikoner som ofte brukes på sosiale medier.

10 fordeler med innholdsmarkedsføring

10 fordeler med innholdsmarkedsføring

Å skape engasjerende innhold for dine kunder vil styrke relasjonene og føre til flere fordeler for din bedrift. Innholdsmarkedsføring er en super måte å få kunden til å kjøpe mer, øke lojaliteten eller begeistre dem slik at de kan opptre som en ambassadør for bedriften.

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring også kalt «content marketing» er en markedsføringsmetode, som benytter bedriftens eget innhold. Poenget med innholdsmarkedsføring er å skape relevant innhold til kundene, i et samfunn stappfullt av reklame og annonser.

Relevant betyr at innholdet skal være informativt, nyttig eller underholdende for målgruppen. Generelt sett forbedrer målrettet markedsføring og effektiv kommunikasjon med kundene gjennom kjøpsprosessen. Innholdet kan distribueres på flere ulike måter, for eksempler gjennom blogginnlegg, sosiale medier eller videoer.

Skap innhold som engasjerer, ikke irriterer

Det finnes mange grunner til å velge en metode som innholdsmarkedsføring, i denne artikkelen er 10 av dem:

1. Økt synlighet

Innholdsmarkedsføring kan gi økt salg og svært gode resultater. Gjennom å publisere relevant og verdifullt innhold vil du tiltrekke deg nye besøkende og øke synligheten i ulike søkemotorer. Dersom innholdet som produseres fremstår relevant for målgruppen din, vil det engasjere.

Med en egen media-avdeling med blant annet innholdsprodusent, Johan Bull og produsent, Magnus Wessel Waal, har vi skapt engasjerende innhold for flere ulike kunder. Dette er engasjerende innhold som stimulerer til delinger, skaper interaksjoner og gir større effekt

2. Styrket merkevare

Innholdsmarkedsføring kan bygge et sterkt budskap, og gjør at bedriften din skiller seg fra konkurrentene. Markedsføring som er basert på relevant innhold vil skape muligheter for at kundene lager gode assosiasjoner til bedriften din.

Organisk spredning av engasjerende innhold gjør merkevaren din synligere og gjør at du treffer et større publikum. Dette er en god mulighet til å sørge for at både prospekter og eksisterende kunder har din merkevare top-of-mind når de skal ta et valg.

3. Nye kunder

Dagens samfunn er fullt av støy, og det kan derfor være vanskelig å få frem budskapet du ønsker. Informerende og interessant reklame kan gi sterkere effekt og tiltrekke nye kundegrupper. På samme måte som en stand fra NPG Exhibition viser frem bedriften din på en messe, er historiefortelling kan være en fin måte å introdusere produkter til nye kunder utenfor målgruppen.

Et engasjerende budskap vil interessere kunden på en annen måte, og føre til at du når nye kundegrupper. Innhold som oppfattes som relevant har mye større gjennomslagskraft enn det som oppfattes som forstyrrende.

4. Økt salg

En annen viktig fordel er økt salg og langsiktig avkastning. Godt innhold kan generere trafikk og leads i lang tid etter at det ble publisert. Det gjør innholdsmarkedsføring til en bærekraftig og lønnsom markedsføringsmetode over tid.

Innholdsmarkedsføring kan lett kombineres med andre strategier og fremgangsmåter, som gjør det til et fleksibelt verktøy. Vår markedsavdeling ser gang på gang at innholdsmarkedsføring skaper bedre konverteringsrate og økt salg, og vil i en god markedsmiks gi enda bedre resultater.

5. Høyere rangering i søkeresultater

For å rangere høyt i Google er det avgjørende å tenke gjennom hvilke ord du vil være synlig på. Disse ordene kalles «focus keywords». Fokusnøkkelord er rett og slett søkeord du vil at innlegget eller siden din skal være synlig på i søkemotoren.

Tenk gjennom hva kundene dine søker etter. Sørg for at innholdet er relevant og i samsvar med kundens behov. Dette vil hjelpe deg nå målgruppen, og være med å spisse og avgrense søket. Å vite hvilke søkeord som er relevante for dine tjenester og produkter, vil gi bedre resultater og sørge for at du havner høyere opp i søkeresultatene.

For å tiltrekke potensielle kunder må innholdsproduksjonen være av høy kvalitet. Desto mer innhold bedriften produserer desto mer vil innholdet bli eksponert, og øke synligheten i søkeresultatene. Et annet lurt tips er å linke mellom de ulike artiklene og kildene du referer til. Dette vil øke trafikken og hjelpe bygge den digitale autoriteten til bedriften.

6. Økt lojalitet

For mange bedrifter er det å øke kundelojaliteten et sentralt mål. Innholdsmarkedsføring er et godt verktøy for å presentere vellykkete eksempler på tidligere leverte tjenester og produkter.

Dersom innholdet hjelper kunden med deres behov, vil det settes større pris på. Dette vil øke sjansen for at du blir anbefalt videre. På denne måten vil kunden bli en ambassadør for bedriften. På lang sikt vil verdifullt innhold styrke tilliten og lojaliteten til merket ditt.

7. Lavere kostnader

Innholdsmarkedsføring kan være en kostnadseffektiv strategi, sammenlignet med mange andre markedsføringsstrategier og tiltak. Det begrunnes i at strategien baseres på eget materiale. Til tross for dette kan metoden være tidkrevende. Resultatene vil også komme i etterkant av produksjonen. Det er muligheter for å spare penger, men en slik metode vil kreve den riktige kunnskapen og en viss mengde ressurser for å lykkes. Resultatene vil være langvarige og bidra til å konvertere salg i lang tid fremover.

8. God tilgang til data

En stor fordel med innholdsmarkedsføring er muligheten til å spore data. Større muligheter for sporing av trafikk og analysering av resultater.

Ved bruk av rette verktøy har du mulighet til å spore trafikk og analysere resultater. Dette gjør at man i etterkant av publisering kan gjøre tilpasninger etter å ha sett hva som gir best resultat. Hovedmålet vil i de fleste tilfeller være å tiltrekke kunder og skape klikk.

9. Lett å treffe målgruppen

Innholdsmarkedsføring gir deg muligheten til å lettere spisse innholdet mot spesifikke målgrupper og segmenter. Dette kan øke relevansen og effektiviteten av innholdet og føre til at de som ser innholdet har større sannsynlighet for å kjøpe. Så lenge du vet hvem målgruppen din er, og hva de interesser seg for vil det kunne gi store fordeler å benytte seg av innholdsmarkedsføring.

10. Gjenbruk av innhold

En annen fordel med innholdsmarkedsføring er muligheten til å gjenbruke innhold som allerede eksisterer. Det vil i lengden være en tidsbesparende investering og sette av ressurser til å skape innhold av høy kvalitet. Materiale vil bedriften ha full makt over og kan brukes etter ønske og behov. Innhold av høy kvalitet vil også være med på å støtte den helhetlige troverdigheten til bedriften.

Konklusjon

Innholdsmarkedsføring er en lønnsom og effektiv metode for å tiltrekke nye kunder, øke salg og skape sterke relasjoner som videre kan bygge en sterk og engasjerende merkevare.

Oppsummert vil denne strategien gjøre at du når ut til større kundegrupper, gir kunden gode assosiasjoner og over tid skaper lønnsomhet og gode resultater. Ettersom innholdsmarkedsføring kan gjøres på så mange ulike måter er det viktigste å huske at uansett hva slags innhold som produseres, bør det være relevant, verdifullt og engasjerende for din målgruppe.

Få hjelp til å lage relevant innhold

Vi i NPG hjelper deg gjerne styrke din merkevare, og markedsføre ditt innhold. Få innhold som passer med dine tjenester og produkter, å skap gode assosiasjoner til din bedrift ved hjelp av kvalitetsinnhold. Dette vil føre til sterkere relasjoner, som videre vil økt lojalitet og engasjementet.

Ta kontakt med oss i dag for å se hvordan vi kan hjelpe deg markedsføre ditt innhold og din merkevare på en unik og engasjerende måte.

Følg oss gjerne på Instagram, Facebook og LinkedIn.