Våre tips for å promotere og engasjere publikum under ditt event
Hvordan promotere og engasjere publikum på ditt event?
Vi har samlet våre tips til hvordan du kan promotere og engasjere publikum på ditt event. God planlegging, promotering i sosiale medier, benytte hashtags og live streaming direkte fra eventet er viktig for å skape engasjement og buzz.
God planlegging i forkant av eventet
Vær forberedt, og planlegg hver minste detalj i forkant av eventet. Lag en detaljert kjøreplan hvor man skriver ned alt som skal skje under arrangementet. Et godt planleggingsverktøy er viktig for en vellykket gjennomføring. Alle involverte skal ha klare roller og arbeidsoppgaver slik at ingenting er latt til tilfeldighetene. Ha full kontroll på alle leverandører.
Velg konferansier og foredragsholdere klokt
Planlegger du å ha en eller flere foredragsholdere på arrangementet, er det flere faktorer som bør vurderes. Appellerer foredragsholderen og vil vedkommende engasjere publikum? Er foredragsholderen representativt for deres bedrift? Kjendisstatus, karisma, kunnskap og interesse er viktige kriterier som bør vurderes. Velg en foredragsholder som skaper engasjement og samhandling med publikum under eventet
Finn det rette lokalet for ditt event
Å finne det rette lokalet er noe av det viktigste du står overfor når du planlegger arrangementet. Det er mange elementer som spiller inn på å finne riktig sted for ditt event.
- Type event som skal arrangeres
- Antall deltakere
- Beliggenhet
- Pris, fasiliteter og kapasitet
- Bærekraft
- Logistikk
- Bespisning
- Tekniske behov
Hold en «live» meningsmåling for å engasjere publikum
Et annet tips til å engasjere publikum under eventet er å arrangere en «live meningsmåling. Det finnes flere tjenester som kan benyttes; Facebook Questions, Poll for Facebook, Kahoot og MeetingPulse. Publikum bruker sine egne enheter til å svare på spørsmål, dele sin mening og få tilgang via en enkel elektronisk kobling. Her er det gode muligheter for interaksjon og toveiskommunikasjon.
Promotering av eventet i sosiale medier
Sosiale medier er ideelle kanaler for å skape engasjement, øke synligheten og nå ut til deltakerne på. Velg de kanalene hvor du best treffer målgruppen, og bruk flere kanaler for å øke rekkevidden. Facebook er godt egnet til promotering av eventet, mens Twitter og Instagram er mer passende når det kommer til å fange øyeblikkene underveis. Instagram elsker bilder og flotte feeder, og er en utmerket plattform å promotere kommende eventer. Øk rekkevidden med å benytte Faccebook live eller Instagram stories. Ikke glem LinkedIn som er en voksende plattform. Nesten 1,3 millioner nordmenn har i dag profil. LinkedIn er en velegnet kanal for B2B-markedsføring.
Skap engasjement i sosiale medier
For å bygge forventninger og buzz rundt arrangementet ditt, husk å fortelle om det i sosiale medier i forkant av eventet. Budskapet skal være tydelig og engasjerende, og lag innhold som engasjerer. I tillegg må du være aktiv og synlig, og publisere jevnlig.
Benytt hashtags
Skap øyeblikk som er egnet for å deles av publikum i sosiale medier, og benytt passende hashtags. Studier viser at hashtag øker sosialt medieengasjement dramatisk. Hashtags er en av de beste sporbare måtene å skape oppmerksomhet rundt arrangementet ditt på sosiale medier. Ved å klikke på en hashtag kan man raskt se alt som er delt og knyttet til eventet ditt. Ikke glem de nye følgerne dine, hold dem engasjerte ved å skape interessant innhold!
Live streaming av ditt event
Øk rekkevidden av arrangementet med en live streaming direkte i sosiale medier. YouTube er det største sosiale nettverket for videodeling med over en milliard unike brukere. Kanalens store potensial gir gode eksponeringsmuligheter. Legge ut «sneak peek», glimt bak scenen, konkurranser direkte fra arrangementet eller influensere. Vår Media avdeling har levert mange live streaminger direkte fra messer og events, ta kontakt for å sjekke ut mulighetene!
Skal vi ta en prat?
NPG Kontaktskjema (NO)
Grunnleggende kontaktskjema
Vi vil gjerne høre fra deg!
- Norwegian Promotion Group AS
- Bygdøy allé 23, 0262 Oslo
- Telefon: 23 23 41 00
- E-post: npg@npg.no