Standaktivering_Opplevelser som definerer merkevaren

Standaktivering

Hvordan kan standaktivering skape opplevelser som definerer merkevaren?

Å delta på messer og utstillinger er en viktig del av mange bedrifters markedsføringsstrategi. Det gir en unik mulighet til å møte potensielle kunder, styrke merkevaren og vise frem produkter og tjenester. Men med hundrevis av stands konkurrerer om oppmerksomheten til besøkende, hvordan kan du sikre at din stand skiller seg ut?

Hva er standaktivering?

Standaktivering handler om å engasjere og involvere besøkende på en messestand for å skape en minneverdig opplevelse. Dette kan gjøres gjennom ulike interaktive elementer som spill, konkurranser, demonstrasjoner, og touchskjermer. Målet er å tiltrekke seg oppmerksomhet, skape interesse og oppmuntre til handling, enten det er å samle inn kontaktinformasjon, demonstrere produkter eller øke salget.

Konkrete eksempler på standaktivering

Interaktive spill og konkurranser:

Hva med å arrangere en konkurranse eller en quiz som er relatert til deres bransje eller produkter? Dette trekker folk til standen, men gir også en mulighet til å lære mer om produktene og tjenestene. 

Under Farmasidagene gjorde Apotek 1 nettopp dette. De hadde et lykkehjul på sin stand, noe som effektivt fikk oppmerksomheten til de besøkende. Dette fungerer som et eksempel på hvordan man kan forsterke merkevareidentiteten gjennom konsistent bruk av merkevarefarger, fra standens overordnede design ned til de minste detaljer, noe som skaper en sammenhengende og minneverdig opplevelse på messestanden. Det er en enkel, men effektiv strategi for å skape blest rundt standen og tiltrekke publikum. 

Messeaktivitet med et lykkehjul på stand under Farmasidagene 2023

Produktdemonstrasjoner:

Å ha produktdemonstrasjoner kan være svært effektivt for å vise potensielle kunder hvordan produktene fungerer i praksis. Dette gjør det mer engasjerende og minneverdig enn bare å se på brosjyrer eller bilder.

Mange utstillere velger å ha «live sessions» på standen, gjerne til oppsatte tider som markedsføres bredt i forkant og under messen.

Hos Oceaneering i forbindelse med ONS ble det allerede i designfasen av standen gjort forberedelser for live demonstrasjoner. Dette inkluderte plassering av skjermer, mikrofoner og sitteplasser for publikum. Det er viktig å merke seg at en økende mengde besøkende til en stand naturlig tiltrekker seg flere nysgjerrige passerende, som ønsker å se hva som foregår, og dette fører ofte til at de stopper opp og engasjerer seg med standen.

Standaktivering_ Flere utstillere tar i bruk strategien med å arrangere "live sessions" direkte på sin stand

Gratis prøver eller smaksprøver:

Hvis bedriften tilbyr fysiske produkter, kan det være lurt å gi ut gratis prøver eller smaksprøver. Dette lar kundene oppleve produktet før de kjøper det, og det skaper en positiv opplevelse som kan føre til økt salg.

Smaksprøver er alltid populært! Her deles ut is til besøkende på Moreld sin stand under ONS messen

Standaktivering_Is er aldri feil

Avinor pleier å leie inn norske kokker på standen sin når de er på messer i utlandet. «NPG kokkene» lager de herligste retter med fokus på å vise frem hva Norge har å by på. 

Winter Love-konseptet, et spennende samarbeid mellom Avinor, Knowit og NPG, tar de besøkende med på en uforglemmelig digital og interaktiv reise. Dette innovative konseptet gir besøkende en dypt engasjerende opplevelse som kombinerer det lune og autentiske nordiske interiøret med en simulert nordisk utendørs atmosfære. Standen er er ypperlig eksempel på standaktivering, 

 

Gjennom bruk av ulike materialer og teksturer kan besøkende virkelig føle og oppleve den vakre norske naturen og dype røtter i tradisjon. Samtidig bidrar stemningsskapende lyder som harmonerer med innholdet på skjermene til å skape en koselig atmosfære.

 

Allikevel vil kanskje den største attraksjonen være duften av gourmetvafler som serveres på standen som en autentisk nordisk smaksopplevelse.

Darien Sasic Barisa
Senior Designer, NPG

Teknologiske interaksjoner:

Bruk av interaktiv teknologi som VR-opplevelser eller interaktive skjermer kan fange oppmerksomheten til besøkende og gjøre standen mer minneverdig.

I forbindelse med TMC sin messedeltakelse, utviklet vi et salgsverktøy og en virtuell verden i 3D. Her får kunder mulighet til å interagere med TMC sine produkter og tjenester. Experience TMC er en ny måte å presentere bedriften og produktene på. Opplevelsen, som kan kobles opp til VR og AR, lot de besøkende utforske TMCs produkter og tjenester på en leken måte under messen. 

TMC touch screen_standaktivering

For Swedish Match utviklet en VR opplevelse med et spesialdesignet golfspill hvor vi integrerte produktet deres i selve spillet.  Denne kombinasjonen skapte en unik og minneverdig måte for besøkende å oppleve merkevaren på.

Engasjerende aktiviteter:

Workshops, live presentasjoner eller andre engasjerende aktiviteter som er relevante for målgruppen kan også bidra til å tiltrekke seg besøkende og skape en positiv opplevelse.

Under VVS-dagene benyttet Purus Joti live-sendinger, et eksempel på effektiv standaktivering, for å fange interessen til de besøkende. Disse sendingene belyste ikke bare produktsortimentet, men dekket også viktige temaer som merkevarebygging og rørleggerens rolle, og demonstrerte en innovativ måte å engasjere publikum på. Gjesteopptreden av Kathrine Sørland skapte ekstra buzz rundt standen.

Vi skaper merkevareopplevelser

Deltakelse på messer og utstillinger spiller en sentral rolle i markedsføringsstrategien for mange bedrifter, og gir en gyllen mulighet til å styrke merkevaren, samt vise frem produkter og tjenester. I et landskap hvor hundrevis av stands kjemper om de besøkendes oppmerksomhet, er nøkkelen å skille seg ut.

Med vår erfaring i standaktivering og kreative løsninger, kan vi hjelpe din bedrift å skape en unik messeopplevelse. Kontakt oss for å diskutere hvordan vi kan aktivere din merkevare på den mest engasjerende måten.

Ta gjerne kontakt med oss på npg@npg.no eller klikk her!

Skal vi ta en prat?

NPG Kontaktskjema (NO)

Grunnleggende kontaktskjema

Ditt navn(Påkrevd)

Vi vil gjerne høre fra deg!