Bilde av ulike messeaktiviteter, aktiviteter på stand og konkurranse på stand

Konkurranse på stand. Aktiviteter som strategi på messen

Aktiviteter og konkurranse på stand

Oppmerksomheten til besøkende en ettertraktet valuta når man står på stand. Når du forbereder det til en messe, bør du tenke gjennom hvordan du skal tiltrekke deg kunder.

Ta energimessen ONS som eksempel: I 2022 bestod messen av over 1000 utstillere. Med 1000 utstillere fordelt på fire dager har hver stand i gjennomsnitt bare 1 minutt og 55 sekunder for å gjøre et varig inntrykk.

Hvordan kan man da fange og holde på interessen? En strategi som har vist seg å gi resultater er å ha aktiviteter eller konkurranse på standen.

Shell Marine med standaktiviteter under Nor-Shipping. Aktiviteten var å kunne kjøre Formel 1 i en simulator. Med tidtaking var det også en konkurranse om å ha raskest mulig rundetid.
Konkurranse på stand: Messeaktiviteter og -konkurranser som strategi for suksess. Standkonkurranser og aktiviteter som øker publikumsinteressen.

Fordeler med aktiviteter på stand

Økt oppmerksomhet og engasjement

Aktiviteter på standen, som interaktive medier, gamification, VR og AR, gjør besøkende til aktive deltakere og skaper en dynamisk atmosfære. Dette øker synligheten, merkegjenkjennelsen og gir en minneverdig opplevelse.

NPG Exhibition: Få maksimalt utbytte av din messestand

Viessmanns skiskytings-konkurranse:
Viessmann hadde skiskyting på sin stand. Dette reflekterte merkets sponsing i vintersport og skapte en relevant, morsom atmosfære.

Konkurransen skapte ikke bare en dynamisk atmosfære, men forsterket også merkeidentiteten i et relevant og morsomt format. Det ble lang kø for å prøve og blinkskudd ble premiert. Denne aktiviteten trakk mange besøkende og bidro til økt merkebevissthet.

Godt mottatt: Det ble lang kø for å prøve og blinkskudd ble premiert. Denne aktiviteten trakk mange besøkende og bidro til økt merkebevissthet.

Maxbo med Augmented Reality (AR):
Maxbo demonstrerte fremtidens byggebransje, og aktiviteten posisjonerte dem som en innovatør.

Maxbo satset på Augmented Reality for å demonstrere fremtidens byggebransje. Denne innovative tilnærmingen ga besøkende en praktisk og engasjerende forståelse av nye teknologier, og posisjonerte Maxbo som en ledende innovatør i bransjen.

Avinors «Pin the Postcard»:
Under Routes World hadde Avinor en kreativ konkurranse som kombinerte lærdom og lek, og effektivt fremhevet Avinors rutenett.

Dette var ikke bare en test av geografikunnskaper for deltakerne, men en smart måte å fremheve Avinors omfattende rutenett. Ved å kombinere lærdom og lek, trakk Avinor både oppmerksomhet og skapte bevissthet om sitt merke og sitt rutetilbud.

Les også: Avinor fornyer med NPG, har inngått 8 års avtale for messebyråtjenester

Godt mottatt: Det ble lang kø for å prøve og blinkskudd ble premiert. Denne aktiviteten trakk mange besøkende og bidro til økt merkebevissthet.

Samhandling og personlig opplevelse

Aktiviteter gir besøkende muligheten til å engasjere seg aktivt, noe som resulterer i en mer personlig og minneverdig opplevelse sammenlignet med passivt å se på produkter.

Merkevarebygging gjennom aktiviteter

Ved å knytte aktivitetene til ditt merke eller produkt, kan du øke merkebevisstheten og gi en bedre forståelse for hva du tilbyr.

Generering av leads

Konkurranser gir muligheten til å samle verdifull data som kan brukes til oppfølging og markedsføring.

Eksempler på suksessfulle aktiviteter og konkurranser på stand

Foredrag og livesendinger

Purus:
Purus kombinerte livesending med produktfremvisning, og styrket merkevarens tilstedeværelse både på og utenfor messen.

Under streamingen fikk de vist frem produktsortimentet og dekket temaer som merkebevissthet, yrkesstolthet, hvorfor bli rørlegger og rørleggerens rolle i kundereisen.

I intervju med VVSforum sa salgssjef Søren B. Knudsen at «(…) vi traff veldig bra med hele opplegget vårt. Vi hadde det rett og slett veldig gøy under hele messen, og når vi får slik respons, er det selvsagt verdt all innsatsen vi har lagt ned»

Se prosjektet: Purus Joti på VVS-dagene

Bilde fra Purus Joti sin livestreaming og paneldebatt under VVS-dagene. Avbildet er blant annet Kathrine Sørland, og en kameramann som opererer kamera. Livesendingen var en akivitet som Purus hadde på standen sin
Purus Joti sin stand på VVS-dagene, ferdig rigget for livesending, med kamera, messebord, messevegg og programleder.

Talgø med Halvor Bakke:
Talgø tiltrakk publikum og styrket merkevaren gjennom engasjerende og informative foredrag. Med foredrag av selveste Halvor Bakke var Talgø sin stand både tettpakket og populær under Bygg Reis Deg.

Se prosjektet: Messestands på Bygg Reis Deg

Kulinarisk konkurranse med Bama Storkjøkken

Bama Storkjøkken arrangerte en kokkekonkurranse på standen sin. Konkurransen tillot Bama å demonstrere produktene sine i aksjon. Tilnærmingen ga besøkende en praktisk og smakfull innsikt i produktkvaliteten og bruksområdet, og forsterket merkevarens renommé gjennom direkte engasjement.

Se prosjektet: Bama – Helt rått

God interaksjon mellom besøkende og utstiller på BAMA stand under UMAMI Arena messen. Bilde av aktivitet på stand
LED skjerm med besøkende på BAMA Storkjøkken stand under messe.
Brand activation med BAMA som lagde mat på messen UMAMI Arena
Live-streaming-pa-Bama-Storkjokken-sin-messestand-pa-UMAMI-Arena.-Stand-designet-og-levert-av-NPG

Rimelige, men effektive alternativer

For bedrifter med strammere budsjetter, er aktiviteter som shuffleboard og ‘Spin the Wheel’ både rimelige og effektive måter du kan for å engasjere publikum. 

Personer som spiller Shuffleboard på en stand under en messe. Shuffleboard er en avslappende lavterskel messeaktivitet som også kan være en konkurranse på standen din.
GK: Shuffleboard er en lavterskel messeaktivitet som også kan være en konkurranse på standen din.
Jacobsen Dental med en konkurranse på stand under Nordental og NTF. Aktiviteten de hadde på stand var Spin the wheel eller lykkehjul. En rimelig standaktivitet som skapte mye engasjement
Nordental: Jacobsen Dental med lykkehjul, en rimelig standaktivitet som skapte mye engasjement

Kom i gang med NPG

Uansett budsjett, er det viktig å velge riktig type aktivitet som reflekterer ditt merke og målgruppe.

Vi hjelper deg med å implementere strategisk planlagte aktiviteter og konkurranser, slik at du kan by på  en unik og engasjerende opplevelser som ikke bare tiltrekker besøkende, men også aktiverer din merkevare.

Ta kontakt

Skal vi ta en prat?

NPG Kontaktskjema (NO)

Grunnleggende kontaktskjema

Ditt navn(Påkrevd)

Vi vil gjerne høre fra deg!