Konkurranse på stand. Aktiviteter som strategi på messen
Aktiviteter og konkurranse på stand
Oppmerksomheten til besøkende en ettertraktet valuta når man står på stand. Når du forbereder det til en messe, bør du tenke gjennom hvordan du skal tiltrekke deg kunder.
Ta energimessen ONS som eksempel: I 2022 bestod messen av over 1000 utstillere. Med 1000 utstillere fordelt på fire dager har hver stand i gjennomsnitt bare 1 minutt og 55 sekunder for å gjøre et varig inntrykk.
Hvordan kan man da fange og holde på interessen? En strategi som har vist seg å gi resultater er å ha aktiviteter eller konkurranse på standen.
Fordeler med aktiviteter på stand
Økt oppmerksomhet og engasjement
Aktiviteter på standen, som interaktive medier, gamification, VR og AR, gjør besøkende til aktive deltakere og skaper en dynamisk atmosfære. Dette øker synligheten, merkegjenkjennelsen og gir en minneverdig opplevelse.
NPG Exhibition: Få maksimalt utbytte av din messestand
Viessmanns skiskytings-konkurranse:
Viessmann hadde skiskyting på sin stand. Dette reflekterte merkets sponsing i vintersport og skapte en relevant, morsom atmosfære.
Konkurransen skapte ikke bare en dynamisk atmosfære, men forsterket også merkeidentiteten i et relevant og morsomt format. Det ble lang kø for å prøve og blinkskudd ble premiert. Denne aktiviteten trakk mange besøkende og bidro til økt merkebevissthet.
Maxbo med Augmented Reality (AR):
Maxbo demonstrerte fremtidens byggebransje, og aktiviteten posisjonerte dem som en innovatør.
Maxbo satset på Augmented Reality for å demonstrere fremtidens byggebransje. Denne innovative tilnærmingen ga besøkende en praktisk og engasjerende forståelse av nye teknologier, og posisjonerte Maxbo som en ledende innovatør i bransjen.
Avinors «Pin the Postcard»:
Under Routes World hadde Avinor en kreativ konkurranse som kombinerte lærdom og lek, og effektivt fremhevet Avinors rutenett.
Dette var ikke bare en test av geografikunnskaper for deltakerne, men en smart måte å fremheve Avinors omfattende rutenett. Ved å kombinere lærdom og lek, trakk Avinor både oppmerksomhet og skapte bevissthet om sitt merke og sitt rutetilbud.
Les også: Avinor fornyer med NPG, har inngått 8 års avtale for messebyråtjenester
Samhandling og personlig opplevelse
Aktiviteter gir besøkende muligheten til å engasjere seg aktivt, noe som resulterer i en mer personlig og minneverdig opplevelse sammenlignet med passivt å se på produkter.
Merkevarebygging gjennom aktiviteter
Ved å knytte aktivitetene til ditt merke eller produkt, kan du øke merkebevisstheten og gi en bedre forståelse for hva du tilbyr.
Generering av leads
Konkurranser gir muligheten til å samle verdifull data som kan brukes til oppfølging og markedsføring.
Eksempler på suksessfulle aktiviteter og konkurranser på stand
Foredrag og livesendinger
Purus:
Purus kombinerte livesending med produktfremvisning, og styrket merkevarens tilstedeværelse både på og utenfor messen.
Under streamingen fikk de vist frem produktsortimentet og dekket temaer som merkebevissthet, yrkesstolthet, hvorfor bli rørlegger og rørleggerens rolle i kundereisen.
I intervju med VVSforum sa salgssjef Søren B. Knudsen at «(…) vi traff veldig bra med hele opplegget vårt. Vi hadde det rett og slett veldig gøy under hele messen, og når vi får slik respons, er det selvsagt verdt all innsatsen vi har lagt ned»
Se prosjektet: Purus Joti på VVS-dagene
Talgø med Halvor Bakke:
Talgø tiltrakk publikum og styrket merkevaren gjennom engasjerende og informative foredrag. Med foredrag av selveste Halvor Bakke var Talgø sin stand både tettpakket og populær under Bygg Reis Deg.
Se prosjektet: Messestands på Bygg Reis Deg
Kulinarisk konkurranse med Bama Storkjøkken
Bama Storkjøkken arrangerte en kokkekonkurranse på standen sin. Konkurransen tillot Bama å demonstrere produktene sine i aksjon. Tilnærmingen ga besøkende en praktisk og smakfull innsikt i produktkvaliteten og bruksområdet, og forsterket merkevarens renommé gjennom direkte engasjement.
Se prosjektet: Bama – Helt rått
Rimelige, men effektive alternativer
For bedrifter med strammere budsjetter, er aktiviteter som shuffleboard og ‘Spin the Wheel’ både rimelige og effektive måter du kan for å engasjere publikum.
Kom i gang med NPG
Uansett budsjett, er det viktig å velge riktig type aktivitet som reflekterer ditt merke og målgruppe.
Vi hjelper deg med å implementere strategisk planlagte aktiviteter og konkurranser, slik at du kan by på en unik og engasjerende opplevelser som ikke bare tiltrekker besøkende, men også aktiverer din merkevare.
Skal vi ta en prat?
NPG Kontaktskjema (NO)
Grunnleggende kontaktskjema
Vi vil gjerne høre fra deg!
- Norwegian Promotion Group AS
- Bygdøy allé 23, 0262 Oslo
- Telefon: 23 23 41 00
- E-post: npg@npg.no